Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 08 października 2024

Scenariusze lekcji o sztucznej inteligencji. Publikacja Edukacji Jutra

Autor Oliwia Łapka Specjalistka ds. komunikacji | Fundacja PFR | Centralny Dom Technologii
Centralny Dom Technologii

Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w edukacji, która zmienia się wraz z postępem technologicznym. Wykorzystanie AI w edukacji umożliwia personalizację nauczania, co pozwala dostosować materiały dydaktyczne do indywidualnych potrzeb i stylu uczenia się każdego ucznia. Dodatkowo, AI może pełnić rolę wsparcia dla nauczycieli, dostarczając narzędzi do planowania lekcji, monitorowania postępów uczniów i identyfikowania obszarów wymagających dodatkowej uwagi. W skrócie – rozbudza kreatywność, usprawnia pracę i dostarcza materiałów wcześniej nieosiągalnych.

Dlatego, chcąc zachęcić nauczycieli do korzystania z pełni potencjału, jaki oferuje sztuczna inteligencja, Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju wspólnie z Centralnym Domem Technologii i firmą Allegro zaprosili nauczycieli, pedagogów i dyrektorów z całej Polski do V edycji Konkursu na najlepszy scenariusz lekcji, tym razem z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji.

Aby skutecznie wykorzystać potencjał AI w edukacji, ważne jest wsparcie nauczycieli oraz rozwój odpowiednich narzędzi i zasobów edukacyjnych. W ten sposób sztuczna inteligencja może stać się istotnym mechanizmem wspomagającym proces nauczania i uczenia się, prowadząc do lepszych wyników edukacyjnych i przygotowania uczniów do wyzwań przyszłości. Konkurs z nagrodami to świetny motywator dla nauczycieli do edukacyjnego wykorzystania AI!

– Karol Izdebski, koordynator projektu, Fundacja PFR

Konkurs Edukacja Jutra ma na celu promowanie najciekawszych pomysłów na lekcje online i stacjonarne. Pierwsza edycja Konkursu odbyła się w 2020 roku i cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Promowaliśmy wtedy pomysły na lekcje w formie zdalnej. W 2021 przygotowaliśmy drugą edycję, do której zaprosiliśmy nauczycieli i edukatorów wszystkich przedmiotów szkolnych chętnych do zaprezentowania swoich autorskich lekcji inspirowanych twórczością Stanisława Lema. W 2022 zebraliśmy najciekawsze pomysły nauczycieli na lekcje na temat cyberbezpieczeństwa. W związku z prowadzeniem do podstawy programowej nowego przedmiotu Biznes i Zarządzenie, IV. edycja stała pod znakiem przedsiębiorczości i rachunkowości. Tegoroczny temat zadania konkursowego to Sztuczna Inteligencja.

Temat Konkursu to nie jedyna nowość w V edycji projektu. Wprowadziliśmy również nieobowiązkowe zadanie dodatkowe. Aby zyskać możliwość zdobycia dodatkowych punktów należało nagrać minutowe wideo, w którym zawarło się odpowiedź na pytanie „Czy sztuczna inteligencja zastąpi nauczyciela?”. Zachęcaliśmy do refleksji dlaczego tak lub dlaczego nie, a najciekawsze odpowiedzi nagrodziliśmy nadprogramowymi punktami.

Konkurs Edukacja Jutra to wspaniała inicjatywa. Tegoroczna edycja podkreśla rosnącą rolę Sztucznej Inteligencji w nowoczesnej edukacji. Poruszanie tematyki AI oraz promowanie narzędzi i umiejętności bezpiecznego i mądrego korzystania z zasobów jest kluczowe dla przyszłości naszych uczniów. Dzięki takim konkursom możemy wspierać nauczycieli w ich rozwoju oraz wprowadzać innowacyjne metody edukacyjne. Cieszymy się, że jako Allegro możemy być częścią tego projektu, ponieważ wierzymy, że inwestowanie w edu-tech jest jedną z najlepszych inwestycji
w przyszłość.

– Marta Mikliszańska, Director of Group Public Affairs & ESG, Allegro

Do tegorocznej edycji przyjęliśmy ponad 30 zgłoszeń, a potencjalni zwycięzcy postawili przed członkami jury nie lada wyzwanie! Do tegorocznego gremium konkursowego dołączyli: Karina Richling – CSR Projects Coordinator w Allegro, Aleksandra Czerwińska – Key Account Managerka w wydawnictwie Nowej Ery, Wojciech Wątor – nauczyciel matematyki w Embassy International School w Krakowie i autor bloga Edukacja Jutra, Marek Grzywna – laureat 3. edycji Konkursu „Edukacja Jutra”, wyróżniony w Konkursie „Nauczyciel Roku” w 2022 roku oraz Zbigniew Bujak – koordynator merytoryczny i edukator Centralnego Domu Technologii.

Jury postanowiło przyznać 3 nagrody główne, a także łącznie 6 wyróżnieńZwyciężczynią V. edycji Konkursu Edukacja Jutra w kategorii została Patrycja Michalik za scenariusz pt. Soplicowo w świecie biznesu – tworzymy markę osobistą agroturystyki „U Sędziego”.

Postacie historyczne, które „ożywają”, samodzielnie tworzone e-bookowe kryminały, wizualizacje szklanych domów czy niemiecki rap wygenerowany przy pomocy AI. To tylko część z niezwykle oryginalnych pomysłów, które mieliśmy przyjemność oceniać. Ta edycja zdecydowanie należała do najbardziej szalonych i kreatywnych pod względem zgłoszonych prac. Kreatywność szła też w parze z wartością merytoryczną: Czarne skrzynki, Dyskryminacja algorytmiczna i Śmierć autora to tylko kilka przykładów tego, czego można dowiedzieć się ze scenariuszy zajęć w ramach Edukacji Jutra. A najbardziej ekscytuje nas to, że lekcje te będą wkrótce możliwe do przeprowadzenia w polskich szkołach! To nie tylko edukacja jutra – to edukacja na miarę przyszłości.

– Zbigniew Bujak, ekspert do spraw dydaktyki, Fundacja PFR

Podobnie jak w poprzednich edycjach konkursu postanowiliśmy zebrać i udostępnić najlepsze scenariusze – w sumie 9 gotowych pomysłów na lekcje  –  w jednej publikacji. W ten sposób chcemy udostępnić pedagogom, gotowe inspiracje na przeprowadzenie własnych lekcji z użyciem AI. Jeszcze raz serdecznie gratulujemy zwycięzcom i wyróżnionym. Dziękujemy także wszystkim nauczycielom i edukatorom, którzy nadesłali swoje zgłoszenia. Zapraszamy do lektury!

Scenariusze o Sztucznej Inteligencji