Historia w Nowoczesnym Wydaniu. Podsumowanie Edukacyjnego Wehikułu Czasu
Edukacja historyczna odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu tożsamości narodowej oraz zrozumieniu przeszłości, co jest niezbędne do budowania przyszłości. W dobie nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i platformy społecznościowe, tradycyjne metody nauczania muszą być dostosowane do potrzeb młodego pokolenia. Nasz projekt „Edukacyjny Wehikuł Czasu” połączył te dwa światy, oferując interaktywne doświadczenia edukacyjne, które angażują uczestników i sprawiają, że historia staje się żywa i dostępna.
Warsztaty dla uczniów
W ramach projektu zorganizowaliśmy szereg warsztatów dla uczennic i uczniów, w których wzięło udział 589 uczestników. Łącznie przeprowadziliśmy 51,5 godzin dydaktycznych zajęć, które pozwoliły młodzieży na odkrywanie fascynujących aspektów polskiej historii. Warsztaty miały na celu przybliżenie uczestnikom kluczowych aspektów polskiej historii w angażujący sposób. Zajęcia „Kultura i niepodległość” skupiły się na historii transatlantyku „MS Piłsudski”, który stał się symbolem odzyskania przez Polskę dostępu do morza oraz odrodzenia gospodarki. Uczestnicy poznali znaczenie tego statku jako „pływającej ambasady polskiej kultury”, co wzbogaciło ich wiedzę o roli, jaką transport morski odegrał w promocji polskiej kultury na arenie międzynarodowej.
Podczas warsztatów poświęconych kryptografii uczniowie odkryli tajniki szyfrowania i mechanizmów propagandy, a także zrozumieli wpływ polskiej kryptologii na wynik wojny polsko-bolszewickiej. Zajęcia obejmowały praktyczne ćwiczenia związane z szyfrowaniem, co pozwoliło uczestnikom na aktywne zaangażowanie się w temat i lepsze przyswojenie wiedzy.
Temat lotnictwa był kolejnym interesującym punktem programu, w którym uczestnicy zapoznali się z osiągnięciami pionierów polskiego lotnictwa oraz innowacjami w konstrukcji samolotów. Szczególną uwagę poświęcono postaci Zofii Dziewiszek-Andrychowskiej, co przyczyniło się do wzbogacenia wiedzy o roli kobiet w historii polskiego lotnictwa oraz rozwoju technologii.
Warsztaty dotyczące warszawskich neonów koncentrowały się na ich historii, twórcach oraz technikach tworzenia. Uczestnicy mieli okazję odkryć artystyczny wymiar stolicy, co pozwoliło im zrozumieć nie tylko estetykę neonów, ale także ich kulturowe znaczenie w kontekście Warszawy jako miasta.
Wszystkie te warsztaty dostarczyły uczestnikom nie tylko wiedzy teoretycznej, ale także praktycznych umiejętności oraz inspiracji do dalszego zgłębiania tematów związanych z historią Polski. Dzięki interaktywnemu podejściu, młodzież miała szansę aktywnie uczestniczyć w nauce, co sprzyjało rozwijaniu ich zainteresowań oraz umiejętności krytycznego myślenia.
Webinaria dla nauczycieli
Dodatkowo, nasze webinaria dla nauczycieli przyciągnęły 123 uczestników, co świadczy o dużym zainteresowaniu i potrzebie wdrażania nowoczesnych metod nauczania. Cykl spotkań miał na celu wzbogacenie wiedzy nauczycieli i pedagogów na temat nowoczesnych metod podczas nauczania o historii Polski. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, jak chronić swoją twórczość i poruszać się w świecie dóbr niematerialnych, co było szczególnie istotne w kontekście cyfrowym. Spotkania skoncentrowały się również na metodzie STEAM, prezentując innowacyjne sposoby tworzenia lekcji, które angażowały uczniów poprzez praktyczne działania. Uczestnicy zapoznali się także z nowoczesnymi technologiami immersyjnymi oraz ich zastosowaniem w edukacji i kulturze, co pozwoliło im lepiej zrozumieć, jak wykorzystać te narzędzia w pracy z młodzieżą.
Dzięki spotkaniom uczestnicy zdobyli cenne umiejętności i narzędzia, które pozwolą im efektywniej uczyć i inspirować uczniów do aktywnego poznawania historii. Webinaria dostarczyły praktycznych przykładów oraz inspiracji do tworzenia interdyscyplinarnych lekcji, które łączą różne dziedziny wiedzy. W rezultacie nauczyciele stali się bardziej pewni siebie w stosowaniu nowoczesnych metod nauczania, co przyczyniło się do ich rozwoju zawodowego oraz pozytywnego wpływu na młode pokolenia.
Kino VR dla wszystkich
Nasze kino VR, które umożliwiło widzom zanurzenie się w historię poprzez projekcję filmu „MS Piłsudski – podwodna misja”, dotarło 102 widzów. Dzięki wykorzystaniu technologii VR, uczestnicy mogli doświadczyć historii w sposób, który wcześniej był nieosiągalny, co znacząco wzbogaciło ich wiedzę i zrozumienie tych wydarzeń.
– mówił Zbigniew Bujak, ekspert ds. dydaktyki w Centralnym Domu Technologii.
Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w ramach programu „Patriotyzm Jutra”. Partnerzy projektu Edukacyjny Wehikuł Czasu: Centralny Dom Technologii, Fundacja Koncept Kultura, Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Patronat medialny objęły redakcje Portalu Oświatowego i ePedagogika.