Edukacja (nie) tylko historyczna w świecie AI i TikToka
Jak skupić uwagę uczniów, którzy są przyzwyczajani do coraz krótszych form przekazu? Czym zaskoczyć młodego człowieka w erze cyfrowego świata, kiedy zdawałoby się, że wszystkie odpowiedzi są na wyciągnięcie ręki? Albo jak połączyć naukę historyczną z nowymi technologiami w sposób, który naprawdę zaangażuje Twoich uczniów? Zapraszamy nauczycieli na cykl bezpłatnych webinarów, podczas których wspólnie poszukamy odpowiedzi na te pytania! Podpowiemy jak integrując metodę STEAM z edukacją historyczną, tworzyć oryginalne, innowacyjne i wciągające lekcje pełne kreatywnych działań. Nauczycielu, fascynująca podróż w czasie czeka na Twoją klasę!
STEAM to podejście, które zyskuje coraz większe uznanie w świecie edukacji. W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnących wymagań rynku pracy, już wiemy, że wdrażanie interdyscyplinarności od pierwszych etapów kształcenia jest bardzo istotne. Jednak proces ten niesie za sobą wiele wyzwań. Nowoczesne podejście wymaga przemyślanej strategii oraz zaangażowania ze strony całej społeczności szkolnej. Rozwijający się świat cyfrowy to niekończące się możliwości, ale również kolejne wyzwania, które wcale nie muszą budzić niepokoju, a odpowiednio wcześnie zdefiniowane i opanowane mogą stać się skutecznym narzędziem edukacyjnym.
Taka misja przyświeca Centralnemu Domowi Technologii, który od 2019 roku pośrednio i bezpośrednio wspiera jednostki oświaty z całej Polski w ujarzmianiu nowych technologii, wprowadzaniu metodologii STEAM i edukowaniu zgodnie z jej duchem. Rozszerzając horyzonty i dotykając kolejnych dyscyplin, które składają się na ten akronim, Fundacja PFR wspólnie z CDT rozpoczęła zgłębianie meandrów edukacji historycznej. Wykorzystując nowoczesne podejście podpowiadamy jak uczyć poza utartymi schematami. W tym celu, wspólnie z partnerami projektu Edukacyjny Wehikuł Czasu, zapraszamy nauczycieli wszystkich przedmiotów i każdego etapu edukacji na cykl trzech webinarów, które odbędą się dzień po dniu, zaczynając od środy, 27 listopada, w czwartek, 28 listopada i kończąc w piątek, 29 listopada.
Serie spotkań rozpoczyna webinar przygotowany przez partnera projektu – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Jak czerpać korzyści z własnej twórczości i jak ją właściwie chronić? Jak poruszać się bezpiecznie w świecie dóbr niematerialnych, by nie naruszać praw własności intelektualnej innych osób? Zachłyśnięci dostępnością materiałów i pędem rozwoju sztucznej inteligencji, zwłaszcza młodzi ludzie mogą zapominać o tym, czym właściwie jest produkt końcowy, który do nich dociera. Narzędzia AI, karmione danymi z całego świata, nie tworzą nowych, autorskich dzieł, a jedynie zlepek prac innych ludzi. To nie tylko może niszczyć kreatywność młodego pokolenia, ale także znieczulić na nieetyczne postępowanie. Zasady funkcjonowania systemu ochrony własności intelektualnej i korzyści wynikające z ich stosowania przedstawi przedstawiciel UPRP Jacek Romanowicz podczas webinaru „Wszyscy jesteśmy twórcami”. Prelegent pokaże również, skąd czerpać pomysły na rozbudzenie kreatywności, tak by jednocześnie szanować prawa własności intelektualnej innych twórców. Spotkanie odbędzie się w środę, 27 listopada o godz. 15:00. Aby dołączyć, należy zapisać się poprzez formularz.
Z kolei na szkolenie „STEAMowe lekcje historii”, we czwartek o godz. 16:00, zapraszają edukatorzy CDT, Zuzanna Stachowska i Zbigniew Bujak, którzy podzielą się tym, jak tworzyć innowacyjne lekcje pełne działań, konstruowania, i programowania, w oparciu o konkretne okresy historyczne i dzieła. Opowiedzą o tym, jak wdrożyć nauczanie metodą STEAM na lekcje historii i języka polskiego, a także, jak „przemycać” wątki historyczne do innych przedmiotów, tym samym tworząc skuteczną edukację interdyscyplinarną. Aby dołączyć, wystarczy zarejestrować się przez formularz.
Ostatnie, wyjątkowe spotkanie „Wirtualne zasoby i nowe media w promowaniu kultury” poprowadzi Anna Osiadacz, prezes Fundacji Koncept Kultura i dyrektor generalna Immersion Festival, która wspólnie z uczestnikami przyjrzy się technologiom przyszłości, które znajdują zastosowanie w kulturze. Wychodząc z założenia, że kultura nanosekundy, w której dorastają młode pokolenia, ma istotny wpływ na kształtowanie ich stylu życia, można zauważyć, że określa ona również ich potrzeby. Współczesny, dynamiczny rozwój technologii immersyjnych wprowadza nowy sposób interaktywnego tworzenia i odbioru treści, różniący się od tradycyjnych metod. W związku z tym prelegentka dochodzi do wniosku, że animatorzy i edukatorzy stają przed wyzwaniem budowania nowych modeli edukacyjnych, a jednym z najważniejszych zadań w edukacji przyszłości jest utrzymanie motywacji oraz pasji do nauki. W obliczu zalewających nas informacji i rosnącej konkurencji o uwagę odbiorcy, to wyzwanie staje się szczególnie istotne. Tym samym prowadząca spróbuje odpowiedzieć na pytania, czy na osi wyzwań i zmian dziedzictwo kulturowe znajdzie swoje miejsce oraz, jak umiejętnie wykorzystać wirtualne zasoby i nowe technologie, aby trafić do młodych odbiorców? By poznać ciekawą perspektywę na tę nową i trudną rzeczywistość, wystarczy dołączyć do webinaru w piątek, 29 listopada o godz. 16:00. Rejestracja odbywa się poprzez formularz.
W obliczu dynamicznych zmian w edukacji, które wymusza rozwój technologii i zmieniające się potrzeby młodych ludzi, wdrożenie innowacyjnych metod nauczania staje się kluczowym wyzwaniem. Warto jednak pamiętać, że prawdziwym celem edukacji jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także inspirowanie młodych ludzi do krytycznego myślenia i samodzielnego rozwiązywania problemów. Edukacja przyszłości nie powinna być jedynie nauką faktów, ale przede wszystkim sztuką zadawania pytań. Organizatorzy wierzą, że nadchodzące webinary to doskonała okazja, aby nie tylko wzbogacić swoje umiejętności pedagogiczne, ale także stać się częścią zmiany podejścia do oświaty. Razem promujemy nowoczesny patriotyzm i inspirujemy młode pokolenia do twórczych działań!
Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w ramach programu „Patriotyzm Jutra”. Partnerzy projektu Edukacyjny Wehikuł Czasu: Centralny Dom Technologii, Fundacja Koncept Kultura, Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Patronat medialny objęły redakcje Portalu Oświatowego i ePedagogika.